Większość przedsiębiorstw musi dziś inwestować w technologie informatyczne, aby utrzymywać wysoką wydajność działania i konkurencyjność na rynku. Z racji stale rozrastających się systemów komputerowych za ich utrzymanie coraz częściej odpowiadają firmy zewnętrzne, w ramach outsourcingu obsługi IT. Ich oferta praktycznie zawsze obejmuje Helpdesk, Service Desk lub obie te rzeczy jednocześnie. Zostań z nami, jeśli chcesz wiedzieć, co to jest i przede wszystkim, czym różnią się od siebie te usługi. W artykule kwestie te wyjaśniają specjaliści firmy BSS z Warszawy – zapraszamy do lektury!
Obsługa systemów IT musi być powiązana z opieką techniczną i serwisową
Nawet najnowocześniejsze, perfekcyjnie skonfigurowane systemy komputerowe mogą ulegać różnego rodzaju awariom. Czasem są one błahe i mają znikomy wpływ na wydajność działania przedsiębiorstwa, ale niekiedy mogą nawet całkowicie uniemożliwić realizację kluczowych procesów biznesowych. Sprawna reakcja w takim przypadku jest niezwykle istotna, dlatego firmy odpowiedzialne za utrzymanie infrastruktury informatycznej świadczą usługi Service Desk lub Helpdesk IT – co to jest?
Oba te pojęcia definiują wsparcie serwisowe oraz techniczne. Jego podstawowym celem zawsze jest jak najszybsze rozwiązanie napotkanego problemu. Jak podkreślają specjaliści z Business Systems Solutions z Warszawy, usługi te świadczone są zarówno w momencie awarii systemu informatycznego, jak i w przypadku wykrycia m.in.:
- nieprawidłowości w działaniu oprogramowania,
- ataków cyberprzestępców,
- incydentów związanych z bezpieczeństwem danych – np. w związku z przepisami RODO.
Service Desk od Helpdesku IT różni natomiast zakres oferowanego wsparcia oraz to, do kogo konkretnie jest ono kierowane.
Helpdesk kontra Service Desk, czyli wsparcie IT dla użytkownika lub biznesu
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami przyjmuje się, że Helpdesk jest usługą wsparcia IT skierowaną głównie do użytkowników systemów. Co to znaczy? Często firmy same świadczą ją własnym klientom, np. w zakresie szybkiego rozwiązywania problemów z działaniem sprzedawanych urządzeń. Jednak może mieć także charakter wewnętrzny – korzystają z niej pracownicy przedsiębiorstwa zmagający się np. z usterkami komputerów czy oprogramowania. Co do zasady, celem jest tutaj wyłącznie jak najszybsze rozwiązanie danego problemu, bez analizowania jego przyczyny. Pomoc zwykle realizowana jest zdalnie, zarówno telefonicznie, jak i internetowo poprzez oprogramowanie.
Z kolei Service Desk jest usługą IT kierowaną niejako do biznesu. W przeciwieństwie do Helpdesku zakres wsparcia informatycznego jest znacznie szerszy. Jego celem jest zarówno szybkie usunięcie zgłoszonych usterek, jak i m.in.:
- analizowanie przyczyn wystąpienia konkretnego problemu,
- gromadzenie informacji o awariach,
- opracowywanie oraz wdrażanie rozwiązań mających na celu ograniczenie wystąpienia w przyszłości nieprawidłowości w działaniu systemów komputerowych.
Helpdesk IT czy Service Desk – co wybrać?
Z doświadczenia wiemy, że wielu przedsiębiorców ma wątpliwości, na jaką usługę wsparcia IT się zdecydować – Service Desk czy Helpdesk. Specjaliści firmy BSS z Warszawy podkreślają, że w dobie stale rozbudowywanych systemów komputerowych zwykle najlepiej korzystać z obu jednocześnie.
Co to daje? Pierwsza z nich ułatwi pracę osobom zatrudnionym i pomoże budować dobre relacje z klientami przedsiębiorstwa. Z kolei druga zwiększy możliwości rozwoju biznesu, przyczyniając się do stałego zmniejszania awaryjności infrastruktury informatycznej.
Z powyższych powodów obecnie Helpdesk IT zazwyczaj jest po prostu jedną ze składowych usług realizowanych w ramach Service Desku.
Rozpocznij współpracę z BSS i zyskaj dostęp do profesjonalnego wsparcia IT dla firm!
Jeśli działanie Twojego biznesu jest powiązane z wykorzystaniem infrastruktury informatycznej, opiekę nad nią zostaw w rękach fachowców. Najlepiej już dziś rozpocznij współpracę z firmą Business System Solutions z Warszawy – proponujemy kompleksowe wsparcie IT dla firm! Zajmujemy się m.in. integracją systemów, wdrażaniem nowych technologii czy konfiguracją urządzeń sieciowych i komputerowych. Zapewniamy także profesjonalny Helpdesk oraz Service Desk – skontaktuj się z nami i poznaj całą ofertę!