Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie przedsiębiorstwa bez dostępu do narzędzi IT. Nawet małe biznesy korzystają z różnych programów i rozwiązań sieciowych. W efekcie rośnie zapotrzebowanie na usługi informatyczne dla firm, w ramach których specjaliści zajmują się np. wdrażaniem, integracją oraz konfiguracją oprogramowania. Zakres oferowanego przez nich wsparcia jest jednak znacznie szerszy i z artykułu dowiesz się, jakie jeszcze zadania możesz im zlecić. Kwestie te wyjaśniają specjaliści naszej firmy BSS z Warszawy, zajmującej się opieką nad systemami IT i wykonywaniem projektów sieci komputerowych – zapraszamy do lektury!
Dlaczego warto korzystać z usług informatycznych dla firm?
Opieką nad infrastrukturą IT w przedsiębiorstwie mogą zajmować się zatrudnieni w nim informatycy. Jednak utrzymanie zespołu takich pracowników wiąże się z ogromnymi kosztami. Sprawę komplikuje także fakt, że obecnie stosowane systemy informatyczne i rozwiązania sieciowe są niezwykle rozbudowane. Opieka nad nimi wiąże się więc z koniecznością zatrudniania fachowców z różnych dziedzin, w tym np.:
- administratorów baz danych i sieci komputerowych,
- programistów, którzy będą odpowiadać np. za projekty i tworzenie oprogramowania czy jego integrację z obecnymi narzędziami,
- specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa
Z powyższych powodów przedsiębiorcy chętnie korzystają z rozwiązania alternatywnego, czyli outsourcingu. Zewnętrzna firma świadczy usługi informatyczne w ramach stałej miesięcznej opłaty. Przedsiębiorstwo uzyskuje dostęp do kompleksowego wsparcia IT. Może korzystać z wiedzy i doświadczenia najlepszych fachowców z branży, którzy zajmują się np. wdrażaniem systemów komputerowych, konfiguracją rozwiązań sieciowych i wieloma innymi zadaniami.
Z jakich usług informatycznych mogą korzystać firmy?
Należy podkreślić, że zakres opieki IT w ramach outsourcingu dopasowuje się do potrzeb przedsiębiorstwa. Może więc obejmować mnóstwo różnych zadań, ale jak podkreślają specjaliści naszej firmy BSS, wśród nich jest kilka takich usług, które są zdecydowanie najpopularniejsze. To przede wszystkim:
- projekt sieci komputerowej i/lub konfiguracja rozwiązań sieciowych
- integracja oprogramowania
- wdrażanie systemów informatycznych.
Projektowanie sieci komputerowych i konfigurowanie rozwiązań sieciowych
Z tego rodzaju wsparcia IT najczęściej korzystają przedsiębiorstwa szykujące się do inwestycji w systemy informatyczne lub rozbudowy obecnie stosowanych rozwiązań. W takim przypadku najpierw należy zaplanować sieć komputerową, a więc wykonać jej projekt. Oprócz tego firma świadcząca usługi IT zajmie się jej wdrożeniem, a następnie konfiguracją rozwiązań sieciowych.
Integracja oprogramowania
Obecnie stosowanie systemy informatyczne to rozbudowane struktury. Składa się na nie wiele elementów, które muszą ściśle ze sobą współpracować. Z tego powodu, wdrażając nowe oprogramowanie czy rozwiązania sieciowe, należy przeprowadzić ich integrację z obecną infrastrukturą IT. W praktyce usługa ta polega na włączeniu programów np. do obecnie wykorzystywanych narzędzi ERP czy logistycznych. Prawidłowo wykonana konfiguracja zapewni efektywną wymianę informacji i tym samym zwiększy wydajność działania firmy.
Wdrażanie systemów informatycznych
To niezwykle kompleksowa usługa informatyczna realizowana na zlecenie firm. Zadania związane z wdrażaniem systemu IT obejmują w zasadzie wszystko, co opisaliśmy wcześniej. Specjaliści wykonują np. projekt sieci komputerowej, realizują go, a następnie m.in. konfigurują rozwiązania sieciowe czy integrują oprogramowanie. W procesie tym niezwykle ważna jest troska o zabezpieczenie całej infrastruktury szczególnie pod kątem cyberbezpieczeństwa.
Kompleksowa opieka nad systemami IT firmy – skorzystaj z usług informatycznych od BSS
Dostęp do nowoczesnych narzędzi IT jest dziś kluczowy, gdyż zwiększa wydajność pracy przedsiębiorstwa, daje jej ogromne możliwości rozwoju i pozwala na zachowanie konkurencyjności. Z tego powodu opiekę nad systemami komputerowymi zostaw w rękach fachowców – skorzystaj z usług informatycznych świadczonych przez naszą firmę Business Systems Solutions. Projektujemy sieci, integrujemy oprogramowanie, konfigurujemy rozwiązania sieciowe i realizujemy wiele innych zadań.
Wszystkie elementy wchodzące w skład szeroko pojętej infrastruktury informatycznej przedsiębiorstwa muszą mieć możliwość komunikowania się ze sobą. Z tego powodu podłącza się je do lokalnej sieci komputerowej (LAN), która pełni funkcję podobną do układu nerwowego. Służy do wymiany informacji pomiędzy poszczególnymi urządzeniami, systemami oraz programami. Musi być m.in. wydajna i dobrze zabezpieczona, dlatego jej wdrażanie zawsze poprzedzają prace związane z projektowaniem. W artykule specjaliści naszej firmy BSS wyjaśniają, co obejmują takie projekty – zapraszamy do lektury!
Czym jest sieć komputerowa LAN?
Na początek warto wyjaśnić to pojęcie, które dotyczy systemu umożliwiającego komunikację pomiędzy przynajmniej dwoma urządzeniami. Sieć komputerowa LAN (z angielskiego „Local Area Network”) jest przewodowa i ma charakter lokalny, a więc obejmuje zasięgiem stosunkowo niewielki obszar. Oznacza to, że projektuje się ją np. w celu połączenia ze sobą wszystkich komputerów i drukarek zlokalizowanych w jednym pomieszczeniu bądź budynku. Dzięki temu ich użytkownicy mogą m.in.:
- dzielić się danymi,
- korzystać ze wspólnych zasobów sieciowych, w tym pracować zdalnie na tych samych plikach,
- komunikować się między sobą,
Pewną odmianą sieci komputerowej LAN jest WLAN. Dodatkowa litera w skrócie pochodzi od angielskiego słowa „wireless”, czyli „bezprzewodowy”. W tym przypadku projekt zakłada łączenie się urządzeń bez użycia kabli, np. poprzez WiFi lub, rzadziej, Bluetooth.
Jakie są cechy dobrej sieci komputerowej LAN?
Niewątpliwie wspomniane już wydajność działania oraz bezpieczeństwo są w tym przypadku absolutnie priorytetowe. Pierwsza z cech bezpośrednio przekłada się na sprawność działania infrastruktury informatycznej. Wymiana danych powinna przebiegać w sposób płynny, co ułatwia pracę poszczególnym działom przedsiębiorstwa i zwiększa jej wydajność. Projektowanie sieci komputerowych LAN musi skupiać się także na różnego rodzaju zabezpieczeniach. Chodzi tutaj przede wszystkim o ochronę przed atakami sieciowymi. Mogą one skutkować np. wyciekiem danych czy zaburzeniami w komunikacji między poszczególnymi urządzeniami wchodzącymi w skład infrastruktury.
Jednak, jak podkreślają specjaliści naszej firmy, projekt powinien obejmować także inne aspekty. Dobra sieć komputerowa LAN musi być:
- skalowalna, czyli w razie potrzeby szybko można ją rozbudować bez konieczności ponoszenia dużych kosztów,
- łatwa w utrzymaniu oraz zarządzaniu,
- niezawodna – podczas projektowania należy stosować rozwiązania ograniczające ryzyko wystąpienia poważnych awarii.
Jak projektowane są sieci komputerowe LAN?
Specjaliści naszej firmy, BSS, podkreślają, że jest to proces niezwykle złożony, na który składa się wiele etapów. Przede wszystkim, aby wykonać dobry projekt sieci LAN, zacząć należy od analizy potrzeb przedsiębiorstwa. Celem jest poznanie m.in. wykorzystywanych urządzeń komputerowych i realizowanych procesów biznesowych. Trzeba także ustalić, czy w przyszłości planowane są rozbudowy systemu. Na tej podstawie można dobrać odpowiednie technologie sieciowe i dopiero od tego momentu zaczyna się faktyczne projektowanie.
Pierwszym krokiem jest zaplanowanie fizycznej sieci. W projekcie określa się konkretną topologię oraz model systemu (np. hierarchiczny) i wybiera tworzące go urządzenia. Ważny jest także dobór medium transmisyjnego – to technologia do przesyłania danych (np. połączenia bezprzewodowe lub przewodowe po światłowodzie).
W dalszej kolejności należy zająć się logicznymi kwestiami związanymi z siecią komputerową LAN. W procesie projektowania ustala się m.in.:
- zakres adresacji IP,
- uruchamiane usługi sieciowe,
- technologie zabezpieczające,
- podsieci.
Zleć specjalistom z BSS wykonanie projektu sieci komputerowej LAN!
Jak widzisz, projektowanie takiego systemu jest procesem skomplikowanym, dlatego jego realizację powinieneś zostawić w rękach specjalistów. Jeśli planujesz wdrożenie nowej sieci komputerowej LAN lub rozbudowę już istniejącej, zgłoś się do naszej firmy – Business Systems Solutions. Przygotujemy profesjonalny projekt, a następnie zajmiemy się jego wdrożeniem – zapraszamy do kontaktu, podczas którego przedstawimy szczegóły usługi!
Sercem infrastruktury informatycznej przedsiębiorstw są serwery, zarówno te utrzymywane na terenie przedsiębiorstwa, jak i np. chmurowe. Niezależnie od ich formy, zarządzanie nimi wiąże się z wykorzystywaniem m.in. specjalnych usług dostępnych w ramach systemu operacyjnego. Jedną z ważniejszych jest Active Directory obecna na najpopularniejszym oprogramowaniu serwerowym, jakim jest Windows Server. W artykule specjaliści naszej firmy BSS wyjaśniają, co to jest oraz dlaczego warto korzystać z tego narzędzia – zapraszamy do lektury!
Active Directory – co to jest i do czego służy?
W skrócie jest to narzędzie przeznaczone dla administratorów sieci firmowej, które umożliwia konfigurowanie działających w niej urządzeń i zarządzanie dostępem do nich. Aby dokładniej wyjaśnić, co to jest usługa Active Directory, najlepiej posłużyć się prostym przykładem. Załóżmy, że na serwerze znajduje się dysk z wrażliwymi danymi, do których dostęp powinna mieć tylko część pracowników firmy. Cel ten można osiągnąć, tworząc w powyższym narzędziu nową domenę i dodając do niej te osoby wraz z konkretnym zasobem sieciowym. Reszta użytkowników systemu informatycznego utraci możliwość logowania się do niej, w efekcie czego znajdujące się tam informacje zostaną zabezpieczone.
Active Directory służy więc do szeroko pojętego nadawania dostępu do zasobów IT, którymi mogą być m.in. dane, urządzenia oraz usługi sieciowe. Co ważne, dzięki niemu administrator sieci uzyskuje także możliwość konfigurowania całej infrastruktury informatycznej, w tym zarządzania jej użytkownikami.
Z jakich elementów składa się usługa Active Directory?
Jak podkreślają specjaliści naszej firmy, na usługę Active Directory składa się kilka oddzielnych elementów. Co to oznacza? Jest podzielona na 5 swego rodzaju modułów, z których każdy ma inne przeznaczenie. Dostępne narzędzia to:
- Domain Services – umożliwia tworzenie domen, o których wspominaliśmy we wcześniejszym przykładzie, w tym zarządzanie nimi oraz przydzielanie do nich poszczególnych użytkowników,
- Certificate Services – upraszcza proces cyfrowej certyfikacji programów czy innych zasobów przynależących do sieci,
- Lightweight Directory Services – jest magazynem danych niezależnym od domen (ponieważ współpracuje z API, daje administratorowi ogromne możliwości w zakresie przygotowania interfejsu udzielającego dostępu do zmagazynowanych informacji),
- Federation Services – służy do zakładania oraz konfigurowania kont użytkowników, pozwalając na ich uwierzytelnianie w poszczególnych usługach uruchomionych w ramach Active Directory,
- Rights Management Services – rozbudowany zestaw narzędzi do administrowania prawami poszczególnych osób korzystających z systemu informatycznego.
Jakie są korzyści z wykorzystywania narzędzi Active Directory?
Jedną z najważniejszych zalet użytkowania tych usług jest zwiększenie bezpieczeństwa. Pamiętaj, że firmowe sieci informatyczne coraz częściej są celem ataków cyberprzestępców chcących wykraść dane lub utrudnić działanie przedsiębiorstwu. Poprzez Active Directory zmniejszasz takie zagrożenie. Co to oznacza w praktyce? Zwiększasz bezpieczeństwo zasobów sieciowych, udzielając do nich dostępu tylko wiarygodnym osobom. Jednocześnie możesz w prosty sposób certyfikować różne narzędzia.
Jednak, jak podkreślają specjaliści naszej firmy BSS, korzyści z wykorzystywania tych narzędzi jest więcej. Do najważniejszych należy zaliczyć:
- uproszczenie procesu konfiguracji oraz zarządzania zasobami sieciowymi – administrator realizuje te zadania z jednego miejsca,
- możliwość wprowadzaniu zmian dla wielu użytkowników lub urządzeń znajdujących się w sieci firmowej jednocześnie,
- optymalizację kosztów prowadzenia biznesu i jednocześnie usprawnienie jego działania.
Zleć wdrożenie Active Directory specjalistom z naszej firmy BSS!
Teraz już wiesz, co to za usługa i dlaczego opłaca się z niej korzystać. Jeśli do tej pory unikałeś jej używania, czas najwyższy to zmienić, w czym pomoże Ci nasza firma Business Systems Solutions! W ramach oferowanego wsparcia IT dla przedsiębiorstw zajmujemy się m.in. wdrażaniem systemów informatycznych, w tym narzędzi Active Directory. Uruchomimy niezbędne moduły i zajmiemy się ich profesjonalną konfiguracją. Zapraszamy do kontaktu w celu zapoznania się z ofertą!
Większość przedsiębiorstw musi dziś inwestować w technologie informatyczne, aby utrzymywać wysoką wydajność działania i konkurencyjność na rynku. Z racji stale rozrastających się systemów komputerowych za ich utrzymanie coraz częściej odpowiadają firmy zewnętrzne, w ramach outsourcingu obsługi IT. Ich oferta praktycznie zawsze obejmuje Helpdesk, Service Desk lub obie te rzeczy jednocześnie. Zostań z nami, jeśli chcesz wiedzieć, co to jest i przede wszystkim, czym różnią się od siebie te usługi. W artykule kwestie te wyjaśniają specjaliści firmy BSS z Warszawy – zapraszamy do lektury!
Obsługa systemów IT musi być powiązana z opieką techniczną i serwisową
Nawet najnowocześniejsze, perfekcyjnie skonfigurowane systemy komputerowe mogą ulegać różnego rodzaju awariom. Czasem są one błahe i mają znikomy wpływ na wydajność działania przedsiębiorstwa, ale niekiedy mogą nawet całkowicie uniemożliwić realizację kluczowych procesów biznesowych. Sprawna reakcja w takim przypadku jest niezwykle istotna, dlatego firmy odpowiedzialne za utrzymanie infrastruktury informatycznej świadczą usługi Service Desk lub Helpdesk IT – co to jest?
Oba te pojęcia definiują wsparcie serwisowe oraz techniczne. Jego podstawowym celem zawsze jest jak najszybsze rozwiązanie napotkanego problemu. Jak podkreślają specjaliści z Business Systems Solutions z Warszawy, usługi te świadczone są zarówno w momencie awarii systemu informatycznego, jak i w przypadku wykrycia m.in.:
- nieprawidłowości w działaniu oprogramowania,
- ataków cyberprzestępców,
- incydentów związanych z bezpieczeństwem danych – np. w związku z przepisami RODO.
Service Desk od Helpdesku IT różni natomiast zakres oferowanego wsparcia oraz to, do kogo konkretnie jest ono kierowane.
Helpdesk kontra Service Desk, czyli wsparcie IT dla użytkownika lub biznesu
Zgodnie z aktualnie obowiązującymi standardami przyjmuje się, że Helpdesk jest usługą wsparcia IT skierowaną głównie do użytkowników systemów. Co to znaczy? Często firmy same świadczą ją własnym klientom, np. w zakresie szybkiego rozwiązywania problemów z działaniem sprzedawanych urządzeń. Jednak może mieć także charakter wewnętrzny – korzystają z niej pracownicy przedsiębiorstwa zmagający się np. z usterkami komputerów czy oprogramowania. Co do zasady, celem jest tutaj wyłącznie jak najszybsze rozwiązanie danego problemu, bez analizowania jego przyczyny. Pomoc zwykle realizowana jest zdalnie, zarówno telefonicznie, jak i internetowo poprzez oprogramowanie.
Z kolei Service Desk jest usługą IT kierowaną niejako do biznesu. W przeciwieństwie do Helpdesku zakres wsparcia informatycznego jest znacznie szerszy. Jego celem jest zarówno szybkie usunięcie zgłoszonych usterek, jak i m.in.:
- analizowanie przyczyn wystąpienia konkretnego problemu,
- gromadzenie informacji o awariach,
- opracowywanie oraz wdrażanie rozwiązań mających na celu ograniczenie wystąpienia w przyszłości nieprawidłowości w działaniu systemów komputerowych.
Helpdesk IT czy Service Desk – co wybrać?
Z doświadczenia wiemy, że wielu przedsiębiorców ma wątpliwości, na jaką usługę wsparcia IT się zdecydować – Service Desk czy Helpdesk. Specjaliści firmy BSS z Warszawy podkreślają, że w dobie stale rozbudowywanych systemów komputerowych zwykle najlepiej korzystać z obu jednocześnie.
Co to daje? Pierwsza z nich ułatwi pracę osobom zatrudnionym i pomoże budować dobre relacje z klientami przedsiębiorstwa. Z kolei druga zwiększy możliwości rozwoju biznesu, przyczyniając się do stałego zmniejszania awaryjności infrastruktury informatycznej.
Z powyższych powodów obecnie Helpdesk IT zazwyczaj jest po prostu jedną ze składowych usług realizowanych w ramach Service Desku.
Rozpocznij współpracę z BSS i zyskaj dostęp do profesjonalnego wsparcia IT dla firm!
Jeśli działanie Twojego biznesu jest powiązane z wykorzystaniem infrastruktury informatycznej, opiekę nad nią zostaw w rękach fachowców. Najlepiej już dziś rozpocznij współpracę z firmą Business System Solutions z Warszawy – proponujemy kompleksowe wsparcie IT dla firm! Zajmujemy się m.in. integracją systemów, wdrażaniem nowych technologii czy konfiguracją urządzeń sieciowych i komputerowych. Zapewniamy także profesjonalny Helpdesk oraz Service Desk – skontaktuj się z nami i poznaj całą ofertę!
Obecnie coraz więcej przedsiębiorców inwestuje w nowoczesne systemy IT. Jest to niezbędne, aby optymalizować koszty prowadzenia działalności, podnosić wydajność pracy i utrzymywać konkurencyjność na rynku. Jednak konsekwencją tego jest konieczność stałego zwiększania zaangażowania się w opiekę nad infrastrukturą. Można w tym celu zatrudniać całe zespoły informatyków, ale istnieje ciekawa alternatywa dla tego rozwiązania – obsługa informatyczna przedsiębiorstwa. To usługa, którą świadczy nasza doświadczona firma BSS z Warszawy. Sprawdź, na czym polega i co trzeba o niej wiedzieć!
Co kryje się pod pojęciem obsługi informatycznej firmy?
Im bardziej rozbudowaną infrastrukturę IT przedsiębiorstwo wykorzystuje, tym większe ponosi wydatki związane ze sprawowaniem opieki nad nią. Musi bowiem zatrudniać wielu informatyków, utrzymywać ich stanowiska pracy, angażować się w czasochłonne i kosztowne procesy rekrutacyjne, a do tego organizować szkolenia. Nowe etaty można jednak zastąpić usługą, jaką jest obsługa informatyczna firm.
Jest ona realizowana w ramach outsourcingu, a więc świadczona przez zewnętrzne przedsiębiorstwo, i to w zdecydowanej większości przypadków zdalnie. To ono zatrudnia informatyków, którzy przyjmują na siebie pełną odpowiedzialność za utrzymanie systemów IT klientów. Decydujący się na taką usługę przedsiębiorca zobowiązany jest tylko do uiszczania stałej, miesięcznej raty za nią. Często istnieje także możliwość jednorazowego skorzystania z obsługi informatycznej, na którą decydują się np. firmy planujące rozbudowę infrastruktury.
Co wchodzi w zakres obsługi IT firm?
Ogromną zaletą usług tego typu jest ich elastyczność. Zakres obsługi IT firm jest bowiem szeroki i może obejmować m.in.:
- projektowanie, tworzenie oraz konfigurowanie systemów informatycznych,
- monitorowanie sieci,
- zwiększanie bezpieczeństwa danych,
- wdrażanie narzędzi do wykonywania backupów,
- profesjonalne doradztwo w kwestii zakupu nowego sprzętu,
- sprawowanie kontroli nad ważnością licencji oprogramowania,
- całodobowy helpdesk, w tym wsparcie techniczne w razie wystąpienia awarii.
Z tego powodu usługa ta jest konfigurowana indywidualnie, dopasowywana zarówno do potrzeb firmy, jak i charakteru jej działalności oraz prowadzonych procesów biznesowych.
Jakie korzyści przynosi firmom obsługa informatyczna w ramach outsourcingu?
Jeśli zastanawiasz się, czy warto korzystać z takiej usługi, podjęcie decyzji z pewnością ułatwi Ci wiedza na temat wynikających z niej korzyści. Jak podkreślają specjaliści naszej firmy BSS z Warszawy, jest ich wiele, a do najważniejszych zalet obsługi IT w ramach outsourcingu należy zaliczyć:
- oszczędność pieniędzy – uwolnienie się od konieczności zatrudniania nowych informatyków,
- optymalizację kosztów prowadzenia biznesu – stała miesięczna opłata ułatwia planowanie budżetu przedsiębiorstwa,
- pewność korzystania z najlepszych i dopasowanych do potrzeb technologii,
- zwiększenie bezpieczeństwa informatycznego,
- ograniczone ryzyko długich przestojów wynikających z awarii systemów.
Jeśli chcesz poznać wszystkie zalety tej usługi, skontaktuj się z nami – omówimy szczegóły związane z obsługą IT i odpowiemy na wszystkie pytania.
Na co zwrócić uwagę podczas wyboru usługi obsługi informatycznej?
Jeśli chcesz czerpać jak najwięcej korzyści z obsługi IT, stawiaj na usługi firm mających wieloletnie doświadczenie. Najlepiej, jeśli wybrany przez Ciebie usługodawca może pochwalić się współpracą z przedsiębiorstwami z różnych branż. Powinien do tego gwarantować mocne skupienie się na kwestiach związanych z bezpieczeństwem i monitorowaniem sieci informatycznych.
Oprócz tego zwróć uwagę, w jakich godzinach można uzyskać wsparcie w ramach helpdesku – powinno być całodobowe. Sprawdź także gwarantowany, maksymalny czas reakcji na zgłoszenie serwisowe.
Potrzebujesz profesjonalnej obsługi informatycznej? Zgłoś się do BSS z Warszawy!
Jeśli chcesz oszczędzać na kosztach utrzymania infrastruktury informatycznej i jednocześnie zwiększać jej funkcjonalność oraz chronić przed zagrożeniami, opiekę nad nią zleć specjalistom. W tym celu najlepiej już dziś zgłoś się do Business Systems Solutions z Warszawy – obsługa IT firm to nasza specjalność. Współpracując z nami, będziesz mógł dynamicznie rozwijać swój biznes, zwiększając jego konkurencyjność.
Większość przedsiębiorców ma pełną świadomość konieczności ochrony danych przechowywanych i przetwarzanych na serwerach. Jednak okazuje się, że spora część z nich bagatelizuje kwestię skutków potencjalnych awarii systemów IT, a te mogą być wyjątkowo nieprzyjemne. Doskonale wiedzą o tym specjaliści zajmujący się kompleksową obsługą informatyczną firm. Jednym z ich zadań jest przygotowanie strategii radzenia sobie z takimi kryzysowymi sytuacjami, powszechnie określanej mianem Disaster Recovery Plan (DRP). Z artykułu dowiesz się, czym jest oraz poznasz procedurę jej opracowywania – zapraszamy do lektury!
Co kryje się pod pojęciem Disaster Recovery Plan?
Pojęcie to, pochodzące z języka angielskiego, oznacza dosłownie „plan odzyskiwania po awarii”. Disaster Recovery Plan jest precyzyjnie opracowaną strategią radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi związanymi z działaniem systemów IT. Zagrożeniem dla infrastruktury informatycznej firm są zarówno ataki hakerów, jak i m.in.:
- awarie sprzętowe lub programowe,
- działania sabotażowe nierzetelnych pracowników,
- wyłączenia sieci energetycznej.
Każde z powyższych zdarzeń stwarza ryzyko utraty danych lub dłuższego przestoju w pracy. Wystąpienie takiej sytuacji naraża przedsiębiorstwo na straty finansowe, a w niektórych przypadkach nawet wizerunkowe. To główny powód, dla którego specjaliści zajmujący się kompleksową obsługą informatyczną firmy powinni opracować strategię DRP.
Co wchodzi w skład Disaster Recovery Plan?
Jak sama nazwa wskazuje, głównym elementem wchodzącym w skład Disaster Recovery Plan jest strategia radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi. Wyszczególnione są w niej działania, które osoby odpowiedzialne za kompleksową obsługę informatyczną firmy powinny podjąć, np. w razie wystąpienia awarii sprzętu czy ataku hakerów. Celem jest złagodzenie ich skutków, a więc zarówno ochrona danych, jak i możliwie najszybsze przywrócenie infrastruktury IT do pełnej sprawności. Bardzo istotne jest także powołanie zespołu pracowników, którzy w razie wystąpienia kryzysowej sytuacji będą odpowiedzialni za realizację założeń DRP.
Jednak należy mieć świadomość, że przedsiębiorstwa realizują odmienne procesy biznesowe, co oznacza, że różne są także czyhające na nie zagrożenia. Z tego powodu Disaster Recovery Plan jest opracowywany indywidualnie.
Powinni zająć się tym specjaliści, którzy np. w ramach outsourcingu świadczą usługi kompleksowej obsługi systemów informatycznych firm. Przygotowanie dobrej strategii DRP wiąże się m.in. z:
- określeniem krytycznych obszarów infrastruktury IT,
- ustaleniem zagrożeń i oceną ryzyka ich wystąpienia,
- wdrożeniem narzędzi do kopii zapasowych.
Krytyczne obszary infrastruktury IT firmy
Celem tej analizy jest ustalenie, które elementy infrastruktury informatycznej są kluczowe dla zachowania ciągłości pracy w firmie. W razie wystąpienia zagrożeń Disaster Recovery Plan powinien skupiać się na ich naprawie lub ochronie przed wyłączeniem.
Ocena zagrożeń i ryzyka ich wystąpienia
Strategie DRP opracowuje się pod kątem konkretnych zdarzeń awaryjnych, dlatego na początek należy je określić i ocenić ryzyko wystąpienia każdego z nich. Oprócz tego przed przygotowaniem Disaster Recovery Plan warto ustalić następujące wskaźniki:
- RPO – określa orientacyjny okres, przez który przedsiębiorstwo może w miarę sprawnie działać po wystąpieniu sytuacji kryzysowej,
- RTO – akceptowalny czas, w jakim problem powinien zostać usunięty,
- MDL – maksymalna dopuszczalna ilość utraconych danych.
Tworzenie kopii zapasowych
Każda profesjonalna firma zajmująca się kompleksową obsługą informatyczną przedsiębiorstw, powinna wdrożyć narzędzia do tworzenia kopii zapasowych. Jest to istotny, prewencyjny element strategii Disaster Recovery Plan, gdyż zmniejsza ryzyko utraty lub uszkodzenia danych w wyniku awarii systemu IT.
Zleć opracowanie Disaster Recovery Plan specjalistom firmy BSS!
Jeśli prowadzisz biznes i sprawność infrastruktury IT jest kluczowa dla jego funkcjonowania, powinieneś wdrożyć strategię DRP. Jej przygotowanie zostaw w rękach specjalistów z Business System Solutions! Realizowana przez nas kompleksowa obsługa informatyczna firm obejmuje m.in. opracowanie Disaster Recovery Plan. Zajmiemy się także innymi obszarami utrzymania systemów IT w Twoim przedsiębiorstwie – zapraszamy do kontaktu!
Sercem każdej infrastruktury informatycznej jest serwerownia. Przeznaczone na nią pomieszczenie powinno być obszerne, bo musi zmieścić zarówno cały osprzęt, jak i systemy bezpieczeństwa oraz wentylacji. Zorganizowanie takiej przestrzeni wymaga skrupulatnego planowania i jest zadaniem szczególnie trudnym w przypadku małych firm. Z tego powodu przygotowaliśmy dla Ciebie kilka porad – sprawdź, na co zwrócić uwagę na etapie planowania zakupu serwerów.
Serwerownia – czym jest i co się w niej znajduje?
Aby wyjaśnić, czym są serwerownie, należy zacząć od zdefiniowania serwera. To wyspecjalizowany komputer, który w każdej firmie, zarówno małej, jak i dużej, stanowi serce infrastruktury informatycznej. Jego głównym zadaniem jest pośredniczenie w przekazywaniu danych, ale może także np. obsługiwać pocztę elektroniczną, centralę telefoniczną czy służyć do utrzymania stron www. Na tle klasycznego sprzętu komputerowego wyróżnia się m.in.:
- wielordzeniowymi procesorami, które mogą jednocześnie wykonywać mnóstwo operacji,
- bardzo dużą ilością pamięci RAM,
- ogromną przestrzenią dyskową na dane.
Z kolei serwerownia jest w firmie „miejscem pracy” serwerów. Ponieważ komputery te są mocno obciążone, do sprawnego funkcjonowania muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki. Podstawę stanowi więc wydajny system wentylacyjny oraz klimatyzacja.
Oprócz tego przeznaczone dla takiego sprzętu pomieszczenie powinno być wyposażone w:
- instalację przeciwpożarową,
- rządzenia do monitoringu oraz alarmowe,
- system kontroli dostępu, który uniemożliwia wejście do środka osobom postronnym.
To właśnie z powyższych powodów zorganizowanie takiej przestrzeni w małym przedsiębiorstwie często stanowi spore wyzwanie.
Organizacja serwerowni w małej firmie – kilka cennych wskazówek
Zanim w ogóle w małej firmie powstanie serwerownia, przedsiębiorca musi określić swoje potrzeby w zakresie wykorzystania serwera. Na tej podstawie dobiera się komputery oraz cały współpracujący z nimi osprzęt. Na etapie projektowania (https://bss.com.pl/usluga/wdrazanie-konfiguracja-rozwiazan-sieciowych-i-sprzetowych/) trzeba także brać pod uwagę przyszłość, a więc ewentualną konieczność rozbudowy infrastruktury IT.
Organizując serwerownię, skup się przede wszystkim na:
- możliwościach technicznych serwera – powinien mieć wolne gniazda na dodatkowe procesory, kości pamięci RAM oraz dyski twarde,
- wielkości szafy rack – w niej zamocowany jest cały osprzęt i należy zadbać o to, aby po montażu wszystkiego zostało trochę miejsca na rozbudowę (w przypadku małych firm dobrym rozwiązaniem są płytsze szafy, ale wybierając je, upewnij się, czy pomieszczą wszystkie urządzenia),
- wyborze zasilaczy UPS o odpowiedniej mocy – w razie zaniku zasilania z sieci muszą być zdolne dostarczać urządzeniom serwerowym prąd na tyle długo, aby mogły się prawidłowo wyłączyć,
- wydajności systemu wentylacji i klimatyzacji – aby zapewnić serwerom optymalne warunki pracy
Serwery zdalne to najlepsze rozwiązanie dla małych firm!
Wszystkie wymienione wyżej wymogi dotyczące serwerowni sprawiają, że w przypadku małych firm ich budowa i utrzymanie często są nieopłacalne. Nierzadko pojawia się też poważne ograniczenie w postaci braku wystarczającej ilości miejsca na zorganizowanie pomieszczenia. Jednak w takiej sytuacji istnieje godna uwagi alternatywa – wynajem serwera.
To usługa, w ramach której komputery i cały związany z nimi osprzęt są utrzymywane w budynkach przedsiębiorstwa zewnętrznego. Usługobiorca uzyskuje zdalny dostęp do nich za pośrednictwem bezpiecznej sieci VPN. Wszystko to w ramach niskiej i stałej opłaty abonamentowej, co ułatwia planowanie budżetu w małej firmie i przyczynia się do optymalizacji kosztów.
Inwestujesz w serwery? Skorzystaj ze wsparcia firmy BSS!
Niezależnie od tego, czy chcesz zorganizować własną serwerownię, czy wynajmować serwery, wszystkie decyzje powinieneś podejmować przy wsparciu informatyków. Specjaliści z Business Systems Solutions (https://bss.com.pl/) zapewnią Ci kompleksową i fachową pomoc w tym zakresie – skontaktuj się już dziś! Zaproponują odpowiednie rozwiązania informatyczne, biorąc pod uwagę potrzeby Twojej małej firmy. Zajmą się także opieką nad systemami w ramach outsourcingu IT! Współpracując z nami, zyskasz większe możliwości rozwoju biznesu!
Od wielu lat obserwujemy trend przechodzenia firm na outsourcingowy model utrzymania infrastruktury informatycznej. Jest to rozwiązanie wygodne, bezpieczne i przy tym relatywnie tanie. Usługa ta nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza teraz, w dobie kryzysu. Jeśli jeszcze z niej nie korzystasz, z artykułu dowiesz się, czym jest outsourcing IT. Specjaliści firmy Business Systems Solutions z Warszawy przedstawiają w nim także główne powody, dla których warto się nią zainteresować – poznaj je już teraz!
Czym jest usługa outsourcingu IT?
Zatrudniasz w firmie informatyków do obsługi szeroko pojętej infrastruktury informatycznej? Zapewne w zakresie ich obowiązków znajdują się m.in. takie zadania, jak:
- utrzymanie serwerów i ochrona ich zasobów,
- konfiguracja sprzętu komputerowego,
- aktualizacja oprogramowania i kontrola jego legalności,
- monitorowanie sieci wewnętrznej oraz zewnętrznej,
- zarządzanie użytkownikami,
- rozwój systemów informatycznych i wspieranie przedsiębiorcy w zakresie doboru najlepszych, dopasowanych do potrzeb technologii.
Decydując się na outsourcing IT, korzystasz z usług, które swoim zakresem obejmą wszystkie powyższe procesy. Za ich realizację odpowiada zespół doświadczonych informatyków zatrudnionych przez zewnętrzną firmę. Zależnie od potrzeb i sytuacji realizują oni swoje zadania w modelu zdalnym lub osobiście, przyjeżdżając do siedziby usługobiorcy.
Jakie są zalety outsourcingu IT?
Rosnące zainteresowanie outsourcingiem IT wynika przede wszystkim z tego, jak wiele zalet wiąże się z tego typu usługami. Jeśli zdecydujesz się na nie w ramach współpracy z naszą firmą BSS z Warszawy, możesz liczyć przede wszystkim na następujące korzyści:
- zmniejszenie kosztów związanych z utrzymaniem infrastruktury informatycznej – uiszczasz stałą miesięczną opłatę abonamentową i możesz zredukować liczbę stanowisk dla informatyków,
- całodobowy monitoring sieci oraz help desk,
- dostęp do rozległej wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii – kompleksowo wspieramy klientów w realizacji inwestycji związanych z rozwojem systemów IT, włącznie z wdrażaniem nowych rozwiązań oraz ich konfiguracją,
- możliwość korzystania z najlepszych narzędzi z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Outsourcing informatyczny z pewnością przełoży się na poprawę wydajności działania Twojej firmy. Wiele procesów zostanie zautomatyzowanych i usprawnionych. To z kolei pozwoli Ci podnieść jakość produktów lub usług i tym samym zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Outsourcing IT – dlaczego to dobre rozwiązanie w dobie kryzysu?
Mocno zachwiana pandemią koronawirusa gospodarka dziś musi mierzyć się dodatkowo z niespokojną sytuacją za wschodnią granicą UE, co ma negatywny wpływ na cały świat. To jedne z podstawowych czynników, które przełożyły się na niespotykany od lat wzrost inflacji m.in. w Polsce. Jej poziom w czerwcu tego roku przekroczył u nas rekordowe 15% i wiele wskazuje na to, że wciąż będzie rósł.
Skutkiem są rosnące koszty prowadzenia działalności gospodarczej, w tym utrzymania infrastruktury IT. Należy dodać do tego jeszcze kryzys energetyczny oraz związany z rynkiem pracy. Zatrudnienie informatyków staje się coraz trudniejsze, a do tego presja inflacyjna zmusza pracodawców do stałego podnoszenia pensji.
Jeśli więc wykorzystujesz w firmie rozbudowane systemy informatyczne, opieka nad nimi w ramach usługi outsourcingu IT przyniesie Ci finansową ulgę w tych trudnych czasach. Spadną koszty prowadzenia biznesu, a ponieważ opieką nad infrastrukturą zajmą się fachowcy, zwiększą się również korzyści wynikające z jej wykorzystywania.
Skorzystaj z profesjonalnych usług outsourcingu IT
Dzięki wsparciu informatyków w ramach outsourcingu IT łatwiej będzie Ci utrzymać firmę na rynku w dobie poważnego kryzysu gospodarczego. Aby jednak tak było, musisz podjąć współpracę z doświadczonymi specjalistami – skontaktuj się z naszą firmą Business Systems Solutions z Warszawy. Świadczymy profesjonalne i kompleksowe usługi z zakresu opieki informatycznej, gwarantując indywidualne podejście do każdego klienta i konkurencyjne ceny!
Choć o korzyściach z pracy zdalnej wspominało się od lat, jej popularyzacja postępowała wolno. Jednak gdy przyszła pandemia, duża część przedsiębiorstw praktycznie z dnia na dzień musiała całkowicie przestawić się na taki model zatrudnienia. Dość szybko dostosowały się do nowej rzeczywistości, ale po czasie okazało się, że przyniosła ona za sobą pewne zagrożenia. Należało ponownie przyjrzeć się kwestiom bezpieczeństwa informacji przetwarzanych przez pracowników w ich prywatnych domach. Jak w takich warunkach chronić zarówno wrażliwe dane, jak i systemy IT? Tego dowiesz się z poniższego artykułu – poznaj porady specjalistów firmy Business System Solutions świadczącej usługi obsługi informatycznej.
Praca zdalna – dlaczego stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa IT?
Na początek warto wyjaśnić naturę zagrożenia, które niejako zostało wygenerowane przez masowe przechodzenie firm na pracę zdalną. W dobie powszechności systemów IT przedsiębiorstwa miały doskonale zabezpieczoną infrastrukturę informatyczną. Bezpieczeństwo informacji stało na wysokim poziomie, ale…tylko w obrębie budynku. Nie było potrzeby rozszerzania go poza jego mury, bo przecież większość osób zatrudnionych pracowała w biurze, logując się do sieci wewnętrznej.
Sytuacja zmieniła się, gdy nagle powierzchnie biurowe opustoszały. Pracownicy zabrali z nich służbowe komputery oraz smartfony i zaczęli realizować obowiązki zawodowe z zacisza własnego domu. Wygenerowało to mnóstwo zagrożeń dla bezpieczeństwa IT, m.in. dlatego, że:
- przenoszony sprzęt łatwo zgubić i jeśli trafi on w niepowołane ręce, pojawia się ryzyko wycieku danych,
- domowe sieci WiFi rzadko kiedy są odpowiednio zabezpieczone (jeśli w ogóle), co otwiera furtkę potencjalnym cyberprzestępcom,
- gdy pracownik wykonuje swoje obowiązki w terenie, zawsze ktoś „niepowołany” może podejrzeć, co robi na komputerze i np. zdobyć cenne informacje.
Jak zadbać o bezpieczeństwo informacji podczas pracy zdalnej?
Aby kompleksowo zadbać o bezpieczeństwo informacji przedsiębiorstwa działającego w takim modelu zatrudnienia, warto zdać się na wsparcie fachowców. Firmy świadczące usługi związane z obsługą informatyczną dokładnie przeanalizują konkretne zagrożenia. Następnie zaproponują rozwiązania zmniejszające ryzyko ich wystąpienia i zapewnią wsparcie we wdrożeniu.
Bardzo popularnym rozwiązaniem jest m.in. wykorzystywanie szyfrowanych połączeń VPN. Komputer pracownika może tą drogą łączyć się z internetem, ale wyłącznie za pośrednictwem firmowego serwera, który jest odpowiednio zabezpieczony.
Jednak istnieje lista pewnych zasad uniwersalnych, do których zawsze warto stosować się w związku z pracą zdalną. Co ważne, odpowiednie kroki powinni podjąć zarówno administratorzy systemów IT, jak i sami pracownicy.
Praca zdalna – jak pracownik może zadbać o bezpieczeństwo informacji?
Zacznijmy od pracowników firmy, którzy każdego dnia przetwarzają różne informacje w związku z wykonywanymi obowiązkami. Jeśli dana osoba jest zatrudniona zdalnie, aby zwiększyć bezpieczeństwo IT, powinna przede wszystkim:
- blokować komputer za każdym razem, gdy od niego odchodzi, nawet na krótką chwilę – dobrym rozwiązaniem jest także ustawienie automatycznej blokady po konkretnym czasie bezczynności,
- zabezpieczyć domową sieć WiFi mocnym, złożonym hasłem – najlepiej, jeśli pochodzi z generatora,
- kategorycznie unikać korzystania z publicznych sieci bezprzewodowych,
- wyłącznie osobiście zajmować się obsługą służbowego sprzętu, a więc bez pożyczania go czy udostępniania innym,
- pracować głównie z domu.
Jak administratorzy mogą zadbać o bezpieczeństwo IT przy pracy zdalnej?
Jeśli przedsiębiorstwo działa w modelu zatrudnienia zdalnego, ogromna odpowiedzialność spoczywa przede wszystkim na administratorach IT. Ich obowiązkiem jest obsługa informatyczna firmy, a więc m.in. troska o bezpieczeństwo informacji.
W związku z powyższym osoby te powinny dużo uwagi poświęcić pracownikom zdalnym, dbając o to, aby ich sprzęt służbowy miał:
- regularnie aktualizowany system operacyjny oraz zainstalowane w nim oprogramowanie,
- stale włączoną i odpowiednio skonfigurowaną zaporę sieciową (firewall),
- profesjonalny program antywirusowy z aktualną bazą sygnatur wirusów,
- ustawione ograniczenia uniemożliwiające użytkownikowi instalowanie zewnętrznych narzędzi (można to zrobić tylko za zgodą administratora).
Oczywiście pamiętaj o tym, że podstawą bezpieczeństwa IT jest też to, aby prawidłowo skonfigurować konto pracownika na komputerze. Należy zadbać o to, aby było pozbawione jakichkolwiek uprawnień administracyjnych. Dobrym pomysłem jest także wygenerowanie haseł do podstawowych narzędzi, np. komunikatorów internetowych czy poczty e-mail.
Postaw na obsługę informatyczną firmy i zadbaj o jej bezpieczeństwo IT!
Stosując się do powyższych porad, z pewnością zwiększysz poziom ochrony firmowych danych. Jednak jeśli zatrudniasz wielu pracowników zdalnych, powinieneś dużo szerzej podejść do kwestii bezpieczeństwa IT. W tym celu najlepiej zgłoś się do nas! Jedną z podstawowych usług jest obsługa informatyczna firm. Zespół specjalistów z Business System Solutions zaproponuje rozwiązania, dzięki którym zabezpieczysz informacje przetwarzane przez Twoje przedsiębiorstwo.
Stworzenie prężnie działającego przedsiębiorstwa to w większości przypadków korzystanie z nowoczesnych systemów i różnego rodzaju rozwiązań technologicznych. Jeśli używasz ich w swojej firmie, zdajesz sobie też zapewne sprawę z tego, jak wyglądałoby jej funkcjonowanie w momencie awarii poszczególnych narzędzi. Kluczowe w takich sytuacjach jest szybkie działanie. Zapewnimy Ci kompleksowe wsparcie IT, tworząc service desk o krótkim czasie reakcji. Dowiedz się więcej o takich usługach!
Na czym polega opieka techniczna nad infrastrukturą informatyczną?
Wiele dużych i małych firm korzysta z rozwiązań z zakresu automatyzacji procesów. Integracja oprogramowania i wdrożenie nowych aplikacji czy narzędzi pozwalają na zwiększenie wydajności i zapewniają optymalny przepływ informacji. Przy tak funkcjonującej działalności zdecyduj się na opiekę techniczną nad infrastrukturą informatyczną. W jaki sposób możemy Ci pomóc?
Zamontujemy wybrane przez Ciebie szafy serwerowe oraz zadbamy o odpowiednie rozmieszczenie i podłaczenie w nich urządzeń. Wymiana sprzętu na nowy także nie stanowi dla nas problemu. To fundamenty kompleksowej opieki technicznej nad kluczowymi dla funkcjonowania przedsiębiorstwa elementami infrastruktury informatycznej. Jeśli jej działanie zostanie zaburzone – wystąpi awaria, która uniemożliwi realizację zadań w firmie – możesz liczyć się z szybką reakcją naszego działu zajmującego się wsparciem technicznym.
Zdalna pomoc, czyli service desk
Jednym z często występujących problemów jest nieprawidłowa praca różnego rodzaju systemów zarządzających poszczególnymi procesami w firmie. W takiej sytuacji serwisant nie musi udawać się do siedziby klienta czy innego miejsca, w którym pojawiła się awaria. Może dokonać naprawy w sposób zdalny. Nasz zespół obsługujący oprogramowanie service desk po uzyskaniu dostępu do urządzeń firmowych będzie w stanie zapewnić Ci kompleksowe wsparcie przy usuwaniu błędów systemowych, ale nie tylko.
Jesteśmy także w stanie przeprowadzić konfigurację różnego rodzaju rozwiązań informatycznych, które zdecydujesz się wdrożyć do swojego przedsiębiorstwa. Co więcej – stawiając na usługi Business Systems Solutions w zakresie service desk, zapewnisz każdemu ze swoich pracowników dostęp do pomocy technicznej w przypadku wspomnianych już awarii. Specjaliści w krótkim czasie po uzyskaniu informacji o problemie przystąpią do jego usuwania. Cały proces odbędzie się bez Twojego udziału, co jest wygodnym rozwiązaniem usprawniającym funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Każde stanowisko pracy jest w tym wypadku przygotowywane do łatwego kontaktu z zespołem service desk. Służy do tego dedykowane oprogramowanie zawierające aplikację do łatwego zgłaszania usterek wykorzystywanych w Twojej firmie systemów. Jedną z istotnych kwestii jest również wsparcie powdrożeniowe. W momencie zainstalowania wybranych innowacji w firmie dość często pojawiają się problemy z jej obsługą. Zapewnij swoim pracownikom profesjonalną pomoc techniczną Business Systems Solutions, która również i w tej sytuacji wskaże optymalne rozwiązania prowadzące do właściwego korzystania z oprogramowania przez osoby wykazujące trudności w tym zakresie.
Czy warto decydować się na service desk?
Zastanawiasz się, czy jednak z pełnym przekonaniem jest Ci potrzebny zespół informatyków mogących w dowolnej chwili zapewnić Tobie i Twoim pracownikom pełne wsparcie IT? Nierzadko usterki związane z działaniem poszczególnych systemów występują sporadycznie lub przez dłuższy czas nie pojawiają się w ogóle. Nie oznacza to jednak, że w takim okresie service desk jest nieprzydatny. Nasi specjaliści usprawniają działanie poszczególnych elementów infrastruktury informatycznej również wtedy, gdy pracują one prawidłowo. Branża IT nieustannie się rozwija, a wdrażanie oprogramowania w nowszych wersjach to duża korzyść dla przedsiębiorstwa.
Zadbaj o sprawne działanie Twojej firmy!
Zastanów się też, na jakie straty może narazić Cię zaledwie jedna usterka uniemożliwiająca poprawne działanie serwera, urządzeń sieciowych czy urządzenia do przechowywania danych. To poważne problemy, przy których rozwiązywaniu liczy się przede wszystkim czas. Szybkie reagowanie i zajęcie się awarią zagwarantuje Ci jedynie wyspecjalizowany service desk, na który warto się zdecydować. Postaw na wsparcie IT i skontaktuj się z nami w celu ustalenia szczegółów współpracy w tym zakresie.